یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 27 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۳:۳۳

تخصص پژوهشکده علوم زمین در شناسایی منابع غیرمتعارف هیدروکربوری

باشگاه خبری فراساحل: رئیس پژوهشکده علوم زمین پژوهشگاه صنعت نفت به سوابق فعالیت این پژوهشکده در اجرای طرح‎های شناسایی منابع غیرمتعارف هیدروکربوری از جمله طرح شناسایی هیدرات‎های گازی دریای عمان و ارزیابی منابع شیل گازی در لرستان اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده به عنوان مجموعه‎ای متخصص در شناسایی منابع غیرمتعارف هیدروکربوری در کشور شناخته شده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، بیژن بیرانوند با بیان این مطلب افزود: بیش از ۹۵ درصد درآمد پژوهشکده علوم زمین از محل پروژه‌های پژوهشی تامین می‎شود و پژوهشی و متقاضی‎محور بودن پروژه‌ها و طرح‌هایی که در دستورکار این پژوهشکده قرار می‎گیرد، از مزیت‎های پژوهشکده به شمار می‎رود.

وی گفت: فعالیت‎های سطح یک پژوهشکده علوم زمین شامل پروژه‌ها یا طرح‎های چندبعدی و تلفیقی است که تنها بر اساس منابع و توانمندی‎های داخلی قابل اجرا نیست و نیازمند ایجاد شبکه و استفاده از منابع و قابلیت‎های خارج از پژوهشکده نیز هست. ویژگی شاخص این دسته فعالیت‎ها انتقال دانش و فناوری و افزایش توانمندی ‌کارکنان مجموعه است. برای نمونه به دست آوردن دانش و فناوری لازم در شناسایی منابع نامتعارف هیدروکربوری (شیل‎ها‌ و هیدرات‎های گازی)، ساخت الگوی دینامیک حوضه و سیستم‎های هیدروکربوری و ساخت الگوی یکپارچه افق‎های مخزنی در مقیاس ناحیه‎ای از جمله دستاوردهای اجرای چنین طرح‌هایی در پژوهشکده علوم زمین است. طول مدت اجرای این طرح‎ها غالبا بیش از سه سال است و متناسب با حجم و گستردگی فعالیت‎های مربوطه گاهی تا پنج سال هم به طول می‎انجامد.

به گفته بیرانوند، کار روی این نوع پروژه‎ها از سال ۱۳۹۰ در پژوهشکده علوم زمین آغاز شده و شامل طرح مروارید خلیج فارس، طرح شناسایی هیدرات‎های گازی، طرح دشت آبادان و طرح شیل‌های گازی می‎شود. همه این طرح‌ها با موفقیت به پایان رسیده‌ و اخیراً فاز دوم طرح شناسایی هیدرات‎های گازی نیز آغاز شده است. وی درباره طرح مروارید خلیج فارس عنوان کرد: این طرح، بزرگ‌ترین پروژه مدل‌سازی حوضه و سیستم‌های هیدروکربوری در منطقه خاورمیانه و از نظر پیچیدگی، وسعت و ابعاد جزو پنج پروژه اول دنیا در نوع خود به شمار می‎رود. کارفرمای این طرح شرکت نفت فلات قاره ایران و اسپانسر اصلی آن شرکت ملی نفت ایران بود که با حمایت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت انجام شد. این طرح دو سال پیاپی در نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت حضور فعال داشت و در سال ۱۳۹۶ به عنوان طرح پژوهشی برتر شرکت ملی نفت ایران شناخته شد. نتایج کلی و پیشرفت‌های به دست آمده از این طرح به مدیران و کارشناسان شرکت ملی‌ مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ارائه و پیشنهاد‌ فنی انجام طرح‌های مشابه برای این مجموعه‎ها در حوضه‎های تحت مدیریت‌شان ارسال شده است.

 بیرانوند گفت: طرح دیگر، شناسایی هیدرات‎های گازی دریای عمان بود که نتایج ارزشمند آن سبب شد فاز دوم این طرح نیز کلید بخورد. همچنین در طرح مدل‌سازی یکپارچه‌ افق‎های مخزنی گروه بنگستان در دشت آبادان، افزون بر مدل‌سازی سه‎بعدی محیط رسوبی افق‌های مورد مطالعه، مدل‌سازی مخزنی مبتنی بر چینه‎شناسی سکانسی پایه‎لرزه‎ای برای نخستین بار در کشور انجام شد. وی به طرح شناسایی شیل‏‌های گازی در لرستان هم اشاره کرد و گفت: کارفرمای این طرح، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و مجری آن پژوهشگاه صنعت نفت با محوریت پژوهشکده علوم زمین و موضوع مطالعه، شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در ناحیه لرستان بود. مجموع این طرح‎ها و پروژه‎ها، جایگاه پژوهشکده علوم زمین را در شناسایی منابع غیرمتعارف هیدروکربوری تحکیم کرده است.

بیرانوند به پروژه‎های سطح ۲ در این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: این دسته از پروژه‌ها در هر یک از گروه‌های پژوهشی یا با همکاری دو یا هر سه گروه پژوهشی متناسب با تخصص و توانمندی‌های موجود تعریف و قابل اجرا می‎شوند. پروژه‎هایی از قبیل مطالعات زمین‌شناسی دشت‎گنبد و گرگان با شرکت نفت خزر، مطالعات زمین‌شناسی دشت مغان با مدیریت اکتشاف، مطالعات ژئوشیمی چند میدان با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ارزیابی ژئوشیمیایی نمونه‌های چاه‌های اکتشافی با مدیریت اکتشاف و مطالعه پیشرفته ژئوفیزیکی میدان ابوذر با شرکت نفت فلات قاره از نمونه‌های جاری این دسته از طرح‎هاست. بر اساس این گزارش، پژوهشکده علوم زمین شامل سه بخش زمین‌شناسی، ژئوفیزیک و ژئوشیمی است و ماموریت آن، مطالعات اکتشافی منابع هیدروکربوری است. پژوهشکده علوم زمین تا قبل از سال ۱۳۷۹ تنها با محوریت گروه پژوهش ژئوشیمی و با همکاری نفراتی از زمین‌شناسی و ژئوفیزیک فعالیت داشته، اما از سال ۱۳۷۹ به بعد با تشکیل دو واحد زمین‌شناسی نفت و ژئوفیزیک شکل منسجم‎تری به خود گرفت و در سال ۱۳۸۵ ساختار‌ استاندارد خود را پیدا کرد.



  کد خبر : 6127
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :